Azië

Groeten uit Chengdu: 10 must do’s

10/02/2015 in Blog, China | 14 comments

Door de jaren heen hebben in Chengdu de traditionele houten huisjes plaats gemaakt voor grote wolkenkrabbers. De stad herbergt bijna 7,7 miljoen inwoners en Chengdu staat daarmee op de 8ste plek in de lijst van de grootste steden van China. Ondanks de grote verstedelijking heeft de stad haar charme niet verloren en is de metropool een favoriete plek in China om te wonen. Het is zeker een aanrader om tijdens je reis door China een bezoek van een paar dagen te brengen aan Chengdu. Maak kennis met de stad en haar vriendelijke bewoners. Met deze...

Fotoserie: Chengdu panda’s

02/02/2015 in Blog, China, Fotoseries | 11 comments

Een oude post in een vernieuwd jasje: Chengdu panda’s. Want wat zijn ze schattig én leuk, die pandaberen. Tijdens onze reis door China brachten we in Chengdu een bezoek aan het Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding. Het wereldberoemde panda-fokcentrum waar ze panda’s fokken om zo het uitsterven van het dierensoort tegen te gaan. En met succes, want ieder jaar worden er weer vele jonge panda’s geboren die nauwlettend in de gaten gehouden worden door de dierenartsen en onderzoekers. Panda liefde Samen met Rijnhout loop ik kort na...

Traveltalk: fotoloze herinneringen

21/01/2015 in China, Persoonlijk, Tibet | 6 comments

Eén van de bijzonderste plekken waar ik ooit geweest bent is Tibet. Als ik me ogen sluit zie ik het glooiende landschap voor me, de helderblauwe meren, de pelgrims op weg naar Lhasa, onze gids Nima en het bijzondere moment dat we de grootste berg ter wereld ‘De Mount Everest’ van dichtbij zagen. Vanuit het dorpje Tingri maakten we een wandeling naar een uitzichtpunt vanwaar we op zonnige dag een fenomenaal uitzicht hadden over de Mountain range. De man zonder zonnebril Hier in Nederland vertel ik vaak over dit moment. Op verjaardagen, aan...

Groeten uit Manilla: 4 top tips

14/12/2014 in Filipijnen | 8 comments

Afschuwelijk, gevaarlijk, snel mijden en vieze stinkstad… met deze termen in mijn hoofd kwam ik aan in de hoofdstad van de Filippijnen. Andere reizigers hadden ons gewaarschuwd. Manilla zou een ongezellige, vieze en drukke stad zijn waar je op ieder moment van de dag opgelicht wordt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar mijn ervaring staat hier helemaal haaks op. Welcome back in Asia! Door een vertraging van meer dan 10 uur kwamen we uitgeput aan. Maar ondanks dat keek ik mijn ogen uit toen de taxi ons van de luchthaven naar het hostel...

Reisbudget Tibet

17/10/2014 in Budget, China, Tibet | 4 comments

Een jaar geleden zat ik op dit tijdstip in de hemeltrein. Samen met Rijnhout reisde ik honderden kilometers van de pandaberenstad Chengdu naar het magische Tibet. Daar kwamen we aan in de hoofdstad Lhasa en maakten we een bijzondere reis door dit indrukwekkende land. Een reis naar Tibet staat bij bijna iedere reiziger wel op de bucketlist, maar er hangt helaas een prijskaartje aan. In het kostenoverzicht van China & Tibet kon je al zien wat wij gemiddeld uitgaven. In deze blog zoom ik specifiek in op de kosten die komen kijken bij het...

Video: compilatie wereldreis

24/08/2014 in China, Filipijnen, Hawaï, India, Indonesië, Kenia, Mongolië, Nederland, Nepal, New York, Nieuw-Zeeland, Oman, Rusland, Sydney, Tibet, Verenigde Arabische Emiraten, Video's | 2 comments

Een wereldreis van bijna een jaar lang dat levert heel wat beeldmateriaal op. We hebben duizenden foto’s gemaakt en uren videomateriaal. Voordat de fotoboeken klaar zijn en we alles kunnen delen zijn er alweer wat maandjes voorbij en daarom besloten we aan het begin van het reis onszelf een uitdaging mee te geven: iedere dag een filmpje maken en van dit filmpje 1 seconde selecteren. Het is ons bijna gelukt om dit iedere dag te doen. Met als eindresultaat een pakkende compilatiefilm van onze wereldreis. Laat je verwonderen door de mooie...

Fotoserie: kleurrijk Rajasthan

14/08/2014 in Fotoseries, India | 6 comments

India is het land dat ik nooit als mijn favoriete land zou bestempelen, maar wel als het land waar ik het meeste heimwee naar heb. Of je nu naar het Noorden of Zuiden afreist, in India bevind je je in een totaal andere wereld. Het is een land van uitersten, met haar eeuwenoude kastenstelsel en de heersende armoede. Het herbergt vele religies, rituelen en gewoonten die mijlenver van de Nederlandse cultuur afstaan. Maar juist dat grote verschil is hetgeen wat me zo aantrekt aan dit sprookjesachtige land. Het eten is het meest magische eten dat...

Reisbudget Nepal

24/06/2014 in Budget, Nepal | 2 comments

Wil je op reis naar Nepal en ben je benieuwd wat voor reisbudget je hiervoor nodig hebt? Ik geef je graag advies aan de hand van ons uitgavenpatroon. Hoeveel geld hebben wij uitgegeven tijdens ons verblijf in Nepal? Om een goed overzicht te hebben noteerden we iedere roepie die we uitgaven. De kostenposten zijn opgedeeld in vier verschillende categorieën: Overnachting: de kosten van onze kamer in bijvoorbeeld een guesthouse, hotel, lodge, hostel of homestay. Wij slapen bijna altijd in een 2-persoonskamer met eigen badkamer. Vervoer: alle...

Annapurna Base Camp: 9 praktische vragen

19/06/2014 in Nepal | 19 comments

Een trekking maken in Nepal is een ongelofelijke bijzondere en mooie ervaring. Eén van de hoogtepunten van mijn wereldreis die mij veel energie geeft. Na het uitgebreide dag-tot-dag verslag (deel 1 & deel 2) volgt hier een praktische blog. Met 9 antwoorden op 9 praktische vragen die handig zijn bij de voorbereiding van de trekking naar het Annapurna Base Camp (of naar een ander gebied in Nepal). 1. Wat is het Annapurna Base Camp? In de Nepalese Himalaya ligt een 55 kilometer lange bergmassief genaamd Annapurna; De Godin van de Oogst. De...

Trekking Annapurna Base Camp: dag 6 tot dag 10

01/06/2014 in Nepal | 4 comments

In het vorige verslag heb je kunnen lezen hoe ik de eerste 5 dagen van de Annapurna Base Camp trekking heb doorgebracht. Ben je benieuwd of ik de top gehaald heb? Lees dan nu snel verder! Dag 6: ruim 1.000 meter stijgen Van Bamboo naar Deurali | 07.45 – 14.00 uur ’s Ochtend word ik wakker en moet ik overgeven. Ook mijn ontbijt kan ik niet binnenhouden. Het is niet zo’n fijn begin van de dag, maar we besluiten toch rustig aan verder te lopen. Met een aantal breaks tussen door en kopjes ginger thee voel ik me al snel beter. Ook hebben we...