‘Oeps foutje!’, onze grootste reisblunders

Welgeteld 150 reisdagen hebben we er tijdens onze wereldreis opzitten. Ook voor de reis hebben we al menig wat avonturen achter ons gelaten. We mogen ons dus ondertussen toch wel aardig ervaren reizigers noemen. Maar iedere reiziger begaat wel eens een foutje.

Op het moment dat het gebeurt kan je wel door de grond zakken of jezelf voor de kop slaan. Een lichte vorm van paniek breekt uit en het stresslevel schiet omhoog. Uiteindelijk komt het altijd wel goed, haal je er een wijze les uit en heb je een goed verhaal om te vertellen op een verjaardag.

Het is de hoogste tijd dat wij onze grootste reisblunders aan jullie onthullen:

Reisblunder 1: ‘Location unknow?!’

Na onze reis met de Trans Mongolie Express komen we aan in de wereldstad Beijing. Van te voren hebben we een hostel geboekt via Hostelworld, dus het enige wat ons nog te doen staat is ons te laten droppen met een taxi. Nadat we door het stadscentrum van Beijing rijden komen we stil te staan in een grote trafficjam. De taxidriver zegt op een gegeven moment tegen ons dat het hostel om de hoek is en dat we beter uit kunnen stappen. Goed van vertrouwen doen we braaf wat ons gezegd wordt. Met als eindresultaat: we dwalen met onze volle backpacks ruim 2,5 uur door de straten van Beijing. Niemand spreekt Engels of kan ons verder helpen. Stapje bij stapje komen we uiteindelijk dichterbij het hotel. Bezweet, moe en super chagrijnig arriveren we bij het hostel. Hier werden we uiterst vriendelijk ontvangen en de mooie kamer met warme douche en lekkere avondmaaltijd maakten een hoop goed.

Wijze lessen:

• Zorgt dat je goede informatie hebt met de locatie van het hostel: het adres met een kaartje en eventueel hoe je er met het openbaar vervoer komt.
  • Laat je niet uit een taxi zetten als je de eindbestemming niet hebt bereikt!

Reisblunder 2: ‘Check, check, dubbel check!’

Een blooper uit de oude doos, maar eentje die we nooit meer vergeten:
Na onze reis uit Thailand kwamen we moe en voldaan aan op Düsseldorf Airport. Samen met onze backpacks werden we door onze ouders opgehaald en thuis afgezet. Zo moe dat we waren zijn we meteen het bed ingedoken. De volgende ochtend werden we wakker en was het de hoogste tijd om de tassen open te maken.
En daar zat het grote probleem, je raad het vast al: er zit een ander slotje op. Nog 1 keertje goed kijken en het kwartje valt: we hebben de verkeerde backpack van de band afgehaald. Precies dezelfde transporthoes van de Perrysport, maar toch met een hele andere inhoud. Er hangt een naamlabel aan en snel bellen we de eigenaar van de tas. ‘Ik zag nog wel precies zo’n zelfde tas op de band liggen, dus ik dacht al dat iemand anders mijn tas zou hebben.’ De dame in kwestie had zelfs onze naamlabel bekeken en gezien dat we ook uit Nederland komen. Alleen heeft ze de tas maar niet meegenomen, want je weet maar nooit. We konden haar natuurlijk niks kwalijk nemen, maar dit laten liggen van de tas resulteerde wel in een ritje van Utrecht naar Den Bosch en vanaf daar naar Düsseldorf.

Reisbunder

Reisblunder 2: vergeet niet je vliegticket- of bagagelabel te controleren!

Nu denk je dat het ‘foutje’ daarbij bleef…
Wij gaan dus op naar de Airport met de grote bus van Rijnhout zijn werk, want onze Honda troffen we voor de deur aan met een lege band. Daar aangekomen konden we nergens parkeren, de bus was te hoog. Na een aantal rondjes rijden zagen we een stuk lopen vanaf de Airport een woonwijkje. Onze tas hebben we in no time terug. We lopen terug en zien tot onze schrik dat de bus wordt weggesleept. Wat is hier de bedoeling? In het beste Duits wat we kennen proberen we ons verstaanbaar te maken en de man van de wegsleepregeling te vragen waar dan het bord staat waarop staat dat je daar niet mag parkeren. Hij wil er echter niets van weten, gaat gewoon verder en slingert nog wat nare beschuldigingen naar ons hoofd. Uiteindelijk bellen we de politie, om te informeren waar onze auto heen gaat. Wat blijkt: zij weten het ook niet, want het is Airport gebied en dat valt onder ander beheer en wetgeving. Nu komt het aller stomste: we kunnen de auto ophalen, als we de boete meteen betalen. Maar in alle haast zijn we onze portemonnees thuis vergeten. Gelukkig kan Rijnhout zijn vader vanuit Nederland een spoedtransactie maken en hoeven wij maar 5,5 km te lopen naar onze auto. Waarna we, met onze backpack, terug naar Nederland afreizen.

Reisblunder 2: wegsleepdrama's!

Reisblunder 2: wegsleepdrama’s!

Wijze lessen:
Iedere keer dat we gaan vliegen denken we nog terug aan dit moment. Er zijn dus heel wat wijze lessen uit te halen:

• Check, check, dubbel check! Controleer altijd de labels aan je tas of koffer. Hang een zakdoek, plastic tasje of iets anders herkenbaars aan de buitenkant.
  • Parkeer je auto nooit zomaar ergens in het Aiport gebied.
  • Ga nooit de deur uit zonder portemonnee en je paspoort (zeker als je naar het buitenland gaat).

Reisblunder 3: ‘Een land inkomen is niet zo vanzelfsprekend’

‘Please show me your returnticket’, de dame van de incheckbalie van Qatar Airways kijkt ons met een vriendelijke glimlach aan. ‘Returnticket?’, gooien wij er verbaasd uit. We staan op het punt om vanuit Dubai het vliegtuig te nemen naar Nairobi en hebben nog geen idee hoe lang we in het land willen blijven en wat onze volgende bestemming gaat zijn. Hier heeft de Keniaanse regering echter geen boodschap aan, om het land in te komen heb je een bewijs nodig dat je ook weer het land verlaat. Een geboekte vlucht het land uit dus, die we nu al moeten laten zien om überhaupt op de vlucht mee te mogen.

Dit is ons echt volledig ontgaan en we staan met onze mond vol tanden. Normaal regel je hiervoor een zogenaamd nep vliegticket, maar daar hebben we nu geen tijd meer voor. Dat wordt online een vlucht boeken, maar waarheen?

We hebben een aantal uitgangspunten:
1. Een lowbudget bestemming en vliegticket
2. In de omgeving van Indonesië, want daar meeten we half maart Sas haar ouders
3. Een land met een gunstig klimaat

Met als resultaat: voor nog geen 350 Amerikaanse dollars vliegen we 15 februari met Saudian Airways naar Manila, de Filipijnen. Het is niet helemaal gegaan zoals gepland en we hebben nu een kleine beperking aan onze reisroute, maar avontuurlijk is het wel. Snel beslissen en wie weet wat dat ons gaat brengen!

Wijze les:
Check van te voren altijd goed de voorwaarden om een land in te mogen. Niet alleen of je een visum nodig hebt en of je deze kan aanvragen bij aankomst, maar ook wat je hiervoor precies nodig hebt. Dit scheelt een hoop ellende. Wij hebben super geluk gehad dat we zo makkelijk een goedkoop vliegticket hebben kunnen bemachtigen, naar een land die toch al op onze wishlist stond.

Reisblunder 4: ‘Met de billen bloot’

Tot slot de uitsmijter: we gaan met onze billen bloot. Of beter gezegd: Sas ging met haar billen bloot. En wel gezegd in India:

‘In India dragen bijna alle vrouwen een sari of een traditionele Indiase ‘Salwar Kameez’. Een bij elkaar horend setje kleding bestaand uit een broek, jurk en sjaal. Na een gezellige passessie bij een winkel in Mysore werd het een groen exemplaar. Als een kind zo blij voelde ik me met mijn nieuwe outfit en de dag erna trok ik hem meteen aan. Al snel merk ik dat ik hierdoor minder in de spotlights sta en me meer onderdeel voel van het Indiase straatbeeld. Daarnaast zit het super comfortabel, dus het heeft vele voordelen.
Deze dag hebben we een lange busrit voor de boeg. Na een paar uur stoppen we in een klein dorpje en ik moet naar het toilet. En dan gebeurd het: ik sta niets vermoedend op om de bus uit te lopen. Dan zakt mijn broek af op mijn enkels, ik sta in mijn ondergoed promtivikaal voor mijn medepassagiers. Met het schaamrood op mijn wangen hijs ik zo snel mogelijk mijn broek weer op. Ik kan wel door de grond zakken, hoe kan dit gebeuren? Om de één of andere manier heb ik mijn comfortabele broek niet goed dicht gestrikt en de zwaartekracht wijst al snel uit dat de grond de plek is waarheen het glijden zal.
Ondertussen gluur ik of überhaupt iemand het gezien heeft. Ik zie niemand lachen, maar ik weet ook dat Indiërs erg preuts zijn en zich waarschijnlijk nog erger schamen dan dat ik nu doe. Dan kruist mijn blik die van een oude dame: ze lacht ondeugend en ik krijg een speelse knipoog toegeworpen. Ach ja, dan heb ik tenminste iemand met mijn stippeltjes ondergoed een leuke dag bezorgd en ik loop snel de bus uit!’

Wijze les:
HIJSSEN & STRIKKEN!

Reisblunder

Reisblunder 4: de boosdoener

Heb jij ook een keer een grote reisblunder gemaakt en ben je bereid deze met ons te delen? We zijn erg benieuwd naar jullie grootste reisblunders!