Verslag TBEX Athene: deel 1

Van woensdag 22 oktober tot en met dinsdag 28 oktober verbleef ik in Griekenland voor TBEX Athens. TBEX staat voor TravelBloggers EXchange; een conferentie voor travelbloggers. Het is de eerste keer dat ik op reis ga na de terugkomst van mijn wereldreis. En ik ga ook voor de eerste keer naar een bloggersevent.
Ik kijk er erg naar uit om nieuwe ideeën en inzichten op te doen die ik kan gebruiken voor Groeten uit, ook hoop ik geïnspireerd te worden in de breedste zin van het woord (ook op evenementen gebied), veel nieuwe mensen te leren kennen, Nederlandse travelbloggers in real life te ontmoeten en natuurlijk ook niet onbelangrijk wat van de stad te zelf te zien.

Voor de achterblijvers in Nederland heb ik een dag-tot-dag-verslag geschreven:

Dag 1: van Nederlands noodweer naar de Griekse zon

Om 4.15 uur gaat de wekker en terwijl het stormt en keihard regent brengt Rijnhout me naar Schiphol. Hier ontmoet ik de eerste 3 Nederlandse bloggers en na een vlucht van 3,5 uur arriveren we in Athene. Op de luchthaven kan je een welkomstpakketje ophalen met gratis tickets voor de airportmetro en een 5 daagse metropas voor de ritjes in het centrum.

Nadat ik ben ingecheckt bij mijn hostel ‘Athens Backpackers’ ga ik de stad verkennen. Ik dwaal door de kleine straatjes, geniet van het lekkere weer, schiet vele foto’s en drink een kopje koffie op een terras.
> Ben je benieuwd naar al mijn sightseeing avonturen? Daar volgt binnenkort een aparte blog over.

Om 19.00 uur is er een speciaal diner bij Arcadia Restaurant. Samen met 10 andere bloggers geniet ik van een verrassingsmenu; een grote variëteit aan Griekse gerechtjes. Tikva van Gezinopreis heeft dit voor ons geregeld en het is erg leuk om alle bloggers te ontmoeten.

Daarna verplaatsen we ons met de groep naar het eerste TBEXfeest. Eigenlijk staat de muziek te hard om fatsoenlijk met elkaar te kunnen praten, is de wijn lauw en de sfeer okay. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik klets die avond met Karlijn van Karlijntravels. Zij gaat voor de 2 keer een wereldreis maken, dus genoeg stof om over te praten!

Dag 2: een gezellig vol programma

In de middag heb ik met Antonette van We12Travel afgesproken en geniet ik van een heerlijke Griekse lunch in het centrum van de stad.  Daarna reis ik af naar het congrescentrum om alvast mijn TBEX badge op te halen. De opbouw is daar in volle gang en natuurlijk schiet ik ook daarvan een aantal ‘backstage’-foto’s.

Een borrel gaat er natuurlijk altijd wel goed in en ik sluit me aan bij een groep reizigers op een dakterras van een duur hotel. De drankjes zijn aan de prijs, maar het uitzicht is daarentegen adembenemend. Ik besluit meteen dat ik nog een keer terug ga met mijn camera om mooie plaatsjes te schieten.

Die avond is de officiële TBEX openingsparty, georganiseerd door de City of Athens. De venue heet Technopolis en is een oud industrieel complex uit 1862. Gelegen in de trendy wijk Gazi ziet het er erg stijlvol uit. In de eerste ruimte zijn allemaal verschillende standjes met proeverijen. Ik geniet van de culinaire hapjes en ook de alcoholische versnaperingen gaan er goed in.
In een loods aan de andere kant van het terrein speelt een band. De hele avond is er muziek geprogrammeerd, maar alle gasten hebben meer behoefte om met elkaar te praten. De ruimte is bijna leeg, toch best lullig voor de band. Karlijn, Antonette en ik besluiten al snel om op een terras in Gazi neer te strijken.

Dag 3: de eerste congresdag

Al vroeg in de ochtend arriveer ik bij het Megaron International Conference Center. Een imposant gebouw waar ik zeker ga verdwalen. Alle deelnemers nemen plaats in de grote theaterzaal en TBEX CEO Rick Calvert heet iedereen van harte welkom. De minister van Toerisme en de burgemeester van Athene houden een welkomstwoord en benadrukken hoe belangrijk het voor de stad is dat er zoveel bloggers aanwezig zijn.

TBEX_Athene9

Keynote | ‘People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do what you do!’
Een amusante man met veel flair verschijnt ten tonele. Het is de Spaanse Jaume Marin, Marketing and Promotion Director voor de Costa Brava Girona Tourist Board.  Zijn team werkte als één van de eerste DMO’s met bloggers samen. Hij weet dus als geen ander wat er komt kijken bij een goede samenwerking tussen beide partijen.

Het is een inspirerende man met veel energie met een aantal quotes die zeker het citeren waard zijn:

  • My objective is for tourists to become tempory residents
  • We don’t want 10 posts in a week during a campaign, but love all year round. We look for a longtime value.
  • Is a DMO a magical organisation existing to give bloggers free trips?
  • I choose bloggers baded on sharing the same values

Ook over het onderwerp pitchen is Jaume heel duidelijk. Volgens hem is de slechtste pitch een pitch die hij niet ontvangt. Het is van groot belang dat je concreet bent in wat je wil van een DMO en vooral ook realistisch. Vergeet daarnaast de mensen met wie je samenwerkt niet te bedanken, bouw een lange termijn relatie op voegt hij erachter aan. DMO’s staan open voor nieuwe ideeën.

Maar de grootste les is wel dat het als blogger heel belangrijk is om de ‘Why’ te weten. Waarom blog je? Dit is volgens Jaume veel belangrijker dan de wat-vraag!

Sessie 1 | Content: Search Engine Optimization for bloggers

TBEX_Athene10
‘SEO IS CHANGING’ staat er met grote letters op de eerste slide. Mitch Canter van StudioNashVegas legt uit dat SEO (Search Engine Optimalisation) volgens hem onder te verdelen is in 4 verschillende pilaren: Research, Technology, Content en Promotion.

Om te beginnen is het belangrijk dat je je merk en doelgroep definieert door antwoord te geven op de volgende vragen:
1. What words of phrases do people use to describe the ‘focus area’ of your blog of website?
2. Who makes up the largest, most relevant audience you could write content for?
3. What would people search for that your content, if they found you, would make them a lifelong fan?
4. What searches that are relevant to your content do you wish you ranked #1 in Google for?

Bij het onderdeel technology & content gaf Mitch een aantal handige tips:

  • Een killer voor SEO is de snelheid van je website. Test deze via tool.pingdom.com of www.webpagetest.org.
  • Zorg dat je boungepercentage rond de 50% ligt, is het rond de 80% dan is dat een probleem geval.
  • Checken of je beschadigde links hebt via www.brokenlinkcheck.com
  • Download een goede wordpress plugings, zoals W3 Total Cache
  • Schrijf content zo dat het altijd een probleem oplost
  • Gebruik Google Webmasters voor de analyse van je website
  • Een goede tekst bestaat uit minimaal 300 woorden en maximaal 1500. Als je artikel uit meer woorden bestaat split deze dan op (zoals ik ook gedaan heb met deze post).

Zelf vond ik een tijdje geleden een stappenplan voor de beste SEO op Frankwatching.

Sessie 2 | Commerce: Build a better blogging brand, how a unique identity is key to blogging success

TBEX_Athene1

Bret Love is co-founder van Green Global Travel. Een blog gericht op eco-toerisme en groen reizen en leven. De blog die hij heeft opgezet samen met zijn vrouw behoort tot de top 30 beste blogs ter wereld. Bret is een erg inspirerende persoonlijkheid die zijn publiek enthousiasmeert om aan de slag te gaan met branding. Tijdens zijn talk presenteert hij onder andere de resultaten van een onderzoek onder toeristenbureaus. Wat vinden zijn belangrijk en waar zou je als reisblogger op in moeten spelen.

Branding is crucial to developing a long term sustainable business.
Branding is just as important, if not more important than traffic and social media followers.
Branding can build traffic and social media followers, but social media and traffic can nog build branding.

Een heel uitgebreid verslag vind je op de website van Green Global Travel.

Sessie 3 | Commerce: Travel bloggers, be seen and heard
De Ierse Michael Collins werkt al meer dan 14 jaar in de travelindustry. Hij kent als geen ander de klappen van de zweep en deelt zijn best practises. Met zijn organisatie Travelmedia.ie vertegenwoordigt hij diverse internationale tourist boards, hotels, airlines en touroperators. De belangrijkste tagline is dat het je zeker de bedrijven moet volgen waarvoor je pitcht. Kijk wie zijn zijn en hoe ze zich bewegen in het social media landschap.
De inhoud van de presentatie geeft voor de rest een goed beeld waar hij voor staat:

Appyhour van Expedia
Expedia is al jaren een grote sponsor van TBEX. Wat neerkomt op een feest op een gave locatie: de Skyfall food & cocktailbar met een waanzinnig uitzicht op de stad en uiteraard ook heel veel gratis drankjes en cocktails. Halverwege de avond barst het noodweer los en wordt de hemel verlicht met lichtflitsen van het onweer. Gelukkig is het droog wanneer ik terugkeer naar mijn hostel. Na een warme douche kruip ik mijn bed in en ik ben nu al benieuwd wat dag 2 van het Congres mij allemaal gaat brengen.

Benieuwd wat er de volgende dag op het programma stond?
Lees dan hier verder!

Author: Saskia

Share This Post On

2 Comments

  1. Jij bent ook lekker snel met een post. Die sessie 3 heb ik niet gevolgd interessant om te lezen waar dat over ging.

    Post a Reply
    • Hi Tikva,
      Ik heb op de luchthaven lekker lopen tikken. Altijd weer leerzaam en interessant voor andere bloggers om de informatie te delen. Sessie 3 was best nuttig, al was het niet een mega goede presentatie. :)
      Groet,
      Saskia

      Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *